consensusmodel
van: 18 Maart 2004
model van onderhandelen dat erop gericht is overeenstemming te bereiken
Voorbeeld:
1 N.A.W.(naam adres woonplaats)
24-03-04
2 INHOUD:
1 NAW
2 INHOUD
3 INLEIDING
4 SAMENVATTING
5 MIDDELEN
6 PERSOONLIJK
7 SKILLS
8 RELATIES
9 MARKETING
10 Gesprekken gevoerd met potentiële afnemers/ opdrachtgevers
11 Kansen
12 Bedreigingen
13 Sterkten
14 Zwakten:
15 Marketing-instrumenten
16 Product/ dienst
17 Prijs
18 Plaats
3 INLEIDING
Ik zou hier moeten uitleggen waarom ik mijn eigen discussie model gebruik. Bij deze dan.
Het is natuurlijk leuk om de topic zelf met zichzelf te bewerken dus heb ik deze als voorbeeld gekozen.
Dit idee is al aardig op weg wat te worden dus is het ook prima geschikt voor de demo.
Ik heb zelf altijd een groots bewondering gehad voor alle vormen van communicatie, dit moet een soort conclusie worden.
Wat ik persoonlijk probeer te bereiken is heel simpel gezien niets anders als mijn eigen nieuwsgierigheid tevreden houden.
Wie weet kan ik ook U boeien met hardop denken binnen m'n model.
4 SAMENVATTING
Ik probeer een discussie model te creëren. Het resultaat moet zijn dat men tot een productieve discussie komt of men dat nou wil of niet(hahaha) per topic kan je duidelijk zien wat er besproken word daaronder.
-Het discussie model moet als het af is gewoon gratis overal te gebruiken zijn.
-De doelgroep is elke forum gebruiker en of elk forum maar op geen manier beperkt tot.
-Concurrerende modellen zijn voor zo ver ze al bestaan minder goed mede omdat ze niet door mij gemaakt zijn. (hahaha)
Er zal een verschrikkelijke hoeveelheid discussies gebakken moeten worden voor er iets producties is.
5 MIDDELEN
Er mogen zeker wel wat meer mensen werken aan dit concept, ik heb alleen geen idee waar ze te vinden.
De kennis die ik persoonlijk in huis heb is genoeg om iets redelijks redelijkste creëren, wat hulp om tot de perfectie te komen is zeker nodig.
Echt veel geld is er niet nodig om dit model te maken.
Tijd zal het wel veel verbruiken voor het helemaal af is.
Het is natuurlijk geen bezwaar voor me om het idee alleen af te maken, zou zonden zijn van al m'n werk dat er al in zit.
6 PERSOONLIJK
Naast lagere school heb ik ervaren dat een discussie op een forum zelden tot iets producties komt.
7 SKILLS
bij mij aanwezige skills zijn:
Creativiteit, Realistische instelling, Betrouwbaarheid, Zelfstandigheid/besluitvaardigheid, Flexibiliteit, Motivatie/doorzettingsvermogen, Initiatief, Mondelinge communicatie, persoons gericht Plannen/Organiseren Onderhandelen,Marktgerichtheid, Financieel beheer
8 RELATIES
Er zijn nog geen officiële externe relaties.
9 MARKETING
Ik ga proberen dit gratis idee goed gratis te promoten. Maar ik wil er ook wel een duit aan spenderen zodra dat helpt.
Een sponsor kan via een apart type account inloggen waarmee deze zijn URL op een discussie platform kan plaatsen tegen een vergoeding ten gunste van het resultaat. Ik zou zeker de web site bezoeken van iemand die een goed idee financieel steunt. Het idee word dan haalbaar door er alleen over te praten. Hoe meer discussie hoe meer inkomsten ten gunste van de ontwikkeling. Een hoog idee saldo moet wel een interessante topic zijn. Men mag natuurlijk donaties doen om een idee interessanter te maken.
10 TOPIC Gesprekken gevoerd met potentiële afnemers/ opdrachtgevers
Geen.
11 TOPIC Kansen:
Ja.
12 TOPIC Bedreigingen:
Men zou het gratis plan kunnen verkopen. Niet echt een bezwaar.
13 TOPIC Sterkten:
Het idee gaat behoorlijk veel verder als het schrijven van een applicatie voor een forum.
14 TOPIC Zwakten:
Ik werk er alleen aan.
15TOPIC Marketing-instrumenten
Ooit een niet zinnig gesprek gehad? Dan bent U niet alleen!
16 TOPIC Product/ dienst
Ik heb een poging gedaan een model te ontwikkelen waarbinnen een
discussie tot uitvoerbare plannen kan komen, zelfs als er meer
als 1000 man aan deel neemt.
Het doel van dit model is uw vraag zo formuleren dat er een
verkoopbaar product uit ontstaat dat uw vraag beantwoord.
Een web site met veel gezochte informatie is bijvoorbeeld een prima
product. Als we deze creëren uit de vragen van velen is deze altijd
beter als geschreven door 1 persoon. Om dit model te gebruiken moet
men de onderstaande topics creëren. Deze hebben nu al de volgorde
waarin ze in het uiteindelijke plan horen te staan.
1 TOPIC N.A.W.
Project naam
Naam Deelnemer
Datum en plaats
2 TOPIC INDEX.
INHOUDSOPGAVE
3 TOPIC INLEIDING.
Op ongeveer een halve pagina schrijft een deelnemer een inleidend stuk waarin hij antwoord geeft op de volgende vragen:
• Wat zijn uw persoonlijke motieven om deel te nemen?
• Wat zijn uw redenen om voor deze topic te kiezen?
• Kunt U iets vertellen over uw achtergrond in relatie tot het idee?
• Wat wilt U met uw deelname bereiken: welke persoonlijke en zakelijke doelstellingen wilt U realiseren?
Hij schrijf de inleiding zodanig dat bij de lezer de interesse wordt gewekt voor het plan.
4 TOPIC SAMENVATTING.
Een heldere samenvatting van de stand van zaken in diverse weblogs van diverse deelnemers.
De omschrijving van het stadium van de creatie:
- Wat uiteindelijk het product of de dienst zal zijn.
- Wie de klanten of de gebruikers van het end product zullen zijn.
- De bestaande concurrenten die iets soort gelijk bieden.
- Waarom de klant/gebruiker het product of de dienst niet bij een concurrent kan vinden.
Hierbij hyperlinks naar waar deze punten verder besproken worden.
Wat moet er gebeuren om het bovenstaande plan te realiseren (plan van aanpak) Wie de eind bestemming kent, kan nu ook beargumenteren wat er moet gebeuren om daar te komen.
5 TOPIC MIDDELEN
Wat er nodig is om het plan te realiseren brengen we terug tot de vier hoofdbestanddelen
mensen
kennis
geld
tijd
Nu duidelijk is wat er nodig is om de doelstellingen te realiseren wordt vastgesteld waar die zaken vandaan moeten komen. “Middelen” kunnen zelf worden ingebracht door de deelnemers ze kunnen ook verdiend worden door de onderneming.
6 TOPIC PERSOONLIJK
Lijst deelnemers
Lijst deelnemers met relevante Opleiding/diploma
Lijst deelnemers met relevante werk ervaringen werkgever
Lijst deelnemers met Andere belangrijke ervaringen/ opgedane kennis (in relatie tot topic).
7 TOPIC SKILLS
De kwaliteiten die de deelnemers wel/niet bezitten die van belang zijn voor het resultaat verdeeld over de deelnemers.
Creativiteit
Probleemanalyse
Leer vermogen
Realistische instelling
Stressbestendigheid
Betrouwbaarheid
Zelfstandigheid/besluitvaardigheid
Flexibiliteit
Motivatie/doorzettingsvermogen
Initiatief
Sociale relaties
Mondelinge communicatie
Schriftelijke communicatie
Leiding geven
taakgericht Leiding geven
persoons gericht Plannen/Organiseren Onderhandelen
Marktgerichtheid
Omgevingsbewustzijn
Financieel beheer
De deelnemer geeft aan welke andere eigenschappen hij eventueel heeft.
8 TOPIC RELATIES
Lijst organisaties/instanties waar contact mee is.
9 TOPIC Marketing
Een beschrijving van toekomstige afnemers/gebruikers.
Dit cijfermatig onderbouwen door middel van marktonderzoek.
Bronnen geraadpleegd tijdens het onderzoek vermelden.
Hoe het veldonderzoek is verricht beschrijven.
Wat de ontwikkelingen in de markt zijn en op welke manier we hierop inspelen.
10 TOPIC Gesprekken gevoerd met potentiële afnemers/ opdrachtgevers
Resultaat analize van deze gesprekken.
11 TOPIC Kansen:
ontwikkelingen waar de creatie op in zou kunnen spelen., marktontwikkelingen, afnemers gedrag
12 TOPIC Bedreigingen:
ontwikkelingen die nadelig kunnen zijn, bijvoorbeeld wetgeving, marktgedrag, afnemers gedrag
13 TOPIC Sterkten:
de punten waar het bedrijf in uitblinkt, bijvoorbeeld een sterke financiële positie, een goed overzicht van het klant gedrag, groot marktaandeel, goede reputatie etc.
14 TOPIC Zwakten:
alle punten waar het bedrijf niet goed in is. Het omgekeerde van de sterkten, financiële positie, een goed overzicht van het klant gedrag, groot marktaandeel, goede reputatie, verliesgevende producten etc.
15TOPIC Marketing-instrumenten
De ondernemer die zijn denken en handelen afstemt op de wensen van de klant, moet weten wat de klant beweegt om 1) het product te kopen en 2) het product bij hem/ haar te kopen. Het antwoord op deze vragen kan gekregen worden door de marketingmix-intrumenten, ofwel de P’s:
16 TOPIC Product/ dienst
17 TOPIC Prijs
18 TOPIC Plaats
19 TOPIC Promotie
Welke promotie middelen te gebruiken om gebruikers/afnemers te benaderen en in welke mate.
20 TOPIC doelgroep
21 TOPIC Concurrentiepositie
- Wie zijn uw belangrijkste concurrenten?
- Men beoordeelt ten opzichte van de concurrenten op de volgende punten:
• aanbod en kwaliteit van producten/ diensten
• prijsniveau van producten/ diensten
• bereikbaarheid
• service
• presentatie
• garantie
• levertijd
• imago
• overige, namelijk …
- Wat zijn de sterke punten ten opzichte van de belangrijkste concurrenten?
- Wat zijn de verbeter punten (zwakke punten) ten opzichte van de belangrijkste concurrenten? Wat zijn de Exclusieve Verkoop Argumenten? Ofwel: waardoor komen klanten bij ons en niet bij de concurrent?
22 TOPIC Investeringsbegroting
Vaste Activa Bedrag
Afschrijvingstermijn
Openings- en aanloopkosten
Opsplitsen Totaal Investering
23 TOPIC Financiering
Financiering Eigen Vermogen Spaargeld
Eigen auto
Verhoging privé-hypotheek
Achtergesteld vermogen
Inbreng bedrijfsmiddelen
Totaal eigen vermogen
Vreemd vermogen Bankkrediet
Gemeente lening
Familie lening
Overig
Totaal vreemd vermogen
Kort vermogen Rekening-courant bankkrediet
Leveranciers krediet
Nog te betalen kosten
Nog te betalen belasting
Overige
Totaal kort vreemd vermogen
Totaal vermogen
Financieringsoverschot
Solvabiliteit
24 TOPIC WINST
de winst verwachtingen
25 TOPIC Productiekosten
Huur domein
onderhoud
Reclame
advieskosten
Kantoor-/telefoon-/porti kosten
Overige beheerskosten
Computerapparatuur
Transportmiddelen
Rente kosten
Bankkosten
26 PLAN VAN AANPAK
welke stappen we gaan ondernemen in de opstart fase.
27 GEREEDHEIDSVERKLARINGSPOLL
Hierbij verklaart de deelnemer het plan kritisch beoordeeld te hebben en het gereed acht voor externe toetsing.
Deze reeks vergaderingen/discussies zullen we simultaan houden. Om tot een toepasbaar plan te komen zijn immers veel verschillende discussies nodig die nooit volledig zijn. De discussie kan naar behoefte in losse delen gesplitst worden:
de vraag
We beginnen de discussie meestal met een vraag. De vraag moet zo goed mogelijk in elkaar zitten. Dit omvat een aparte discussie omdat een vraag nooit perfect is.
de gegevens
We zoeken op het internet naar gegevens over het onderwerp. Deze discussie gaat over waar wat te vinden en hoe. Er zijn nooit genoeg gegevens of referenties om tot een 100% voledig antwoord te komen.
de informatie
Een situatie moet afdoende begrepen worden voor dat een antwoord tot stand kan komen. Er moet begrijpend gelezen worden om de juiste informatie uit de gegevens te graven. De heftige discussie over de informatie kan ook eindeloos zijn.
veel plannen maken
Vervolgens gaan we zo veel mogelijk verschillende plannen maken binnen de mogelijkheden. Een grappige creative discussie met veel onzin.
1 plan kiezen
Er moet 1 plan gekozen worden wat ook een waanzinnig gesprek kan omvatten. Een echt heftige discussie.
uitwerking
Het gekozen plan word verder uitgewerkt voor de uitvoering. Wat, waar, wie en hoe wordt besproken, de taken verdeeld.
resultaat
Bij de actie ondernomen is er nog voldoende ruimte over voor een discussie daar over.
Elke discussie kan zelfs nog verder verdeeld worden over een chat, forum en weblog. Er kunnen best meerdere gebruikers een weblog over hetzelfde onderwerp creëren. Met als eerste doel nieuwe deelnemers sneller te informeren. Later zal dit een prachtige autobiografie van het product zijn.
voorbeeld: TOPIC WINST > resultaat > weblog > 'Astrix'
dat is dan mijn weblog over het resultaat van de discussie over de winst.
17 TOPIC Prijs
Dit word een gratis product.
18 TOPIC Plaats
Verkrijgbaar op het WWW.
Meer ideen:
Een forum kan veel dinamischer informatie aanleveren als het CBS omdat de gebruiker actief betrokken is bij het opstellen van de vragen.
Een spel mag niet tenkoste van de diskussie gaan, maar als het er parallel aan kan bestaan kan het zeker de interesse vasthouden plus mensen zijn zo veel creativer als er gewonnen of succes behaald kan worden dat het bijna Schitzofreen te noemen is.
Er moet een gebruikers-profiel gemaakt worden uit gegevens die van belang zijn voor het onderzoek en de discussie. Off topic posten moet wel de beste manier zijn om niet bij te dragen aan het doel van het gesprek MAAR het weghalen van een posts geeft een zeer vreemd gesprek. Toch is het ook als poster leuk om te zien dat je post bijdragen levert aan de discussie. of juist niet passend is. Off topic posters kiezen vast ook anders bij een poll. Zeer intresant en nuttig voor de resultaten van een onderzoek om dat apart te kunnen zien. Men zou bijvoorbeeld 2 post knopen kunnen maken <off> <on> Bijvoorbeeld passend spellings comentaar kan dan bewust netjes off the record gepost worden. Er ontstaan dan 2 versies van de topic: "De informatieve versie" en "de un-cut version"
<a href="http://www.psyko.fi/english/services/lead_discussion.html">http://www.psyko.fi/english/services/lead_discussion.html</a>
Wel duidelijk dat men hier voornamelijk aan de personen die de discussie voeren werkt.
Deze site is iets volediger, dit zijn de 4 lagen die 'onze' discussie moet gaan omvatten:
- Intrapersonal—psychological; cognitive
- Interpersonal—sociology; pyschology; speech; rhetoric;
- Network, organizational—org comm, journalism and mass comm, info science, sociology, etc.
- Macroscopic—culture; political communications; mass comm; info science; info policy
Hier vind U een geweldig 'Communication model'
<a href="http://www.slis.wisc.edu/academic/syllabi/450/communication/sld001.htm">http://www.slis.wisc.edu/academic/syllabi/450/communication/sld001.htm</a>
What is a “waste”?
A waste is a material that you no longerneed, want or use; it is something that is unusable or is intended to be discarded, suchas spent solvent.A waste is not something that you can andwill use, such as left over paint that will beused on another project
What is a “generator”?
In this context, a “generator” is a business entity that “generates” a waste.
Before You Evaluate
Make a list of all waste materials. Whatdoes your business actually discard? Includeall areas of your business in your list.
Evaluate
First, check to see if any wastes are exempt. Next, gather information about each non-exempt waste.